Logopeda
Kiedy do logopedy?
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym tempie. Dzięki odbieraniu i rozumieniu mowy dziecko poznaje otaczający je świat, a dzięki umiejętności mówienia i komunikacji z innymi ludźmi zdobywa potrzebne mu informacje, uczy się wyrażać własne myśli i uczucia, zadawać pytania i w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Odpowiedni rozwój mowy wpływa również na proces uczenia – prawidłowa artykulacja ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.
Drogi Rodzicu, zasięgnij porady logopedy, jeśli Twoje dziecko:
do 1 roku życia nie gaworzy, nie kieruje wzroku na twarz rodzica, nie odpowiada na uśmiech, nie próbuje naśladować dźwięków mowy, nie wskazuje palcem na pożądany przedmiot, nie macha ręką na pożegnanie;
do 2 roku życia nie wypowiada prostych słów: „mama”, „tata”, „daj”, „nie”, nie rozumie prostych poleceń, np.: „Daj buty”, „Zrób pa pa”, nie wskazuje części ciała i bliskich osób;
do 3 roku życia nie wypowiada prostych zdań, nie odpowiada na proste pytania typu: „Kto/co to?’ „Co robi?”, nie potrafi skupić uwagi, gdy opowiadamy mu prostą historyjkę;
nie wymawia jeszcze głosek, które na swoim etapie rozwoju powinno już opanować (zastępuje je innymi, zniekształca lub opuszcza):
– do 3 roku życia nie wymawia głosek ś, ź, ć, dź oraz l, j, p, b, t, d, n, w, f, k, g, m;
– do 4 roku życia nie wymawia głosek: s, z, c, dz;
– do 5 roku życia nie wypowiada głosek: sz, ż, cz, dż;
– do 6 roku życia nie wymawia głoski „r”;bez względu na wiek wsuwa język pomiędzy zęby podczas artykulacji niektórych (lub wszystkich) z podanych głosek: s, z, c, dz , sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź; t, d n, l
nie mówi lub mówi znacznie mniej niż jego rówieśnicy albo w sposób niezrozumiały dla otoczenia;
pojawiają się problemy z płynnością mowy, dziecko się jąka;
ma wadę słuchu;
ma trudności z opanowaniem języka, popełnia bardzo dużo błędów gramatycznych, pojawiają się problemy w komunikacji oraz w zakresie pisania i czytania.
chrapie,
ma częste infekcje uszu
wykazuje dużą wrażliwość na dźwięki,
bardzo mocno się ślini
cały czas oddycha przez usta,
unika kontaktu z rówieśnikami i z bliskimi osobami,
ma problem z gryzieniem, połykaniem i żuciem,
bardzo nie lubi mycia zębów, dotykania w obrębie jamy ustnej i w usta (nadwrażliwość jamy ustnej),
miało problem ze ssaniem w okresie niemowlęcym,
słabe napięcie mięśniowe twarzy,
wsuwa czubek języka między zęby,
zostało zdiagnozowane przez pediatrę pod kątem nieprawidłowej budowany aparatu artykulacyjnego (skrócenie wędzidełka języka lub/i wargi górnej, rozszczep podśluzówkowy, nieprawidłowy zgryz),
ssanie kciuka, wargi, policzka,
mówienie “przez nos”.
Dlaczego nie warto odkładać wizyty?
- Nigdy nie wiemy, czy to, co wydaje się np. opóźnionym rozwojem mowy nie jest symptomem poważniejszych zaburzeń.
- Wcześniej podjęta terapia jest szybsza i skuteczniejsza.
- Każdy ma potrzebę komunikowania się z bliskimi mu osobami.