Skip to main content

Pedagog

Pedagog

Specyficzne trudności w uczeniu się

Rok szkolny jest pełen wyzwań nie tylko dla uczniów, ale również rodziców. Zwłaszcza tych, których dzieci mają trudności z nauką, a w szczególności z koncentracją, zapamiętywaniem, czytaniem i pisaniem. Takim dzieciom przyswajanie wiedzy zajmuje więcej czasu niż innym i często wymagają dodatkowego wsparcia. Dla niektórych rodziców oznacza to nawet kilka godzin wspólnego odrabiania lekcji lub jeżdżenie od korepetytora do korepetytora. Jeśli zauważyliśmy, że nasze dziecko ma problemy z uczeniem się, nie powinniśmy tego lekceważyć. Choć stosunkowo trudno dostrzec objawy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym, nie jest to niemożliwe.

Pedagog

Wśród pierwszych objawów dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym wymienia się:

  • późny rozwój mowy – nawet w okolicach 4. roku życia,

  • popełnianie nagminnie fonetycznych błędów przy wypowiadaniu słów, np. jak/tak, domek/Tomek, lody/wody,

  • wolne uczenie się i wykorzystywanie w mowie nowych słów,

  • jąkanie się i zacinanie,

  • trudności w nabywaniu umiejętności manualnych, np. wiązania butów,

  • trudności w zapamiętywaniu wierszyków, rymowanek lub piosenek,

  • problemy w zapamiętaniu nazw dni tygodnia, miesięcy, liter, liczb, kolorów itp.,

  • popełnianie dużej liczby błędów przy opowiadaniu historii w kolejności,

  • problemy w rozpoznawaniu kierunków (prawo i lewo).

Pedagog
  • czytają wolniej niż ich rówieśnicy,

  • nie rozróżniają niektórych liter, dźwięków lub słów,

  • piszą powoli,

  • mówią, że widzą jak tekst na następnej stronie zlewa się lub porusza,

  • popełniają błędy pisząc nawet najprostsze słowa, takie jak „i” lub „kot”,

  • często nie rozumieją tego, co dopiero przeczytali,

  • piszą chaotycznie.

Pedagog

Starsze dzieci, które mają dysleksję:

  • zmagają się z problemami podczas pisania zdań lub tekstów (robią dużo błędów gramatycznych i interpunkcyjnych),

  • długo zajmuje im odrabianie prac domowych lub pisanie sprawdzianów,

  • wypowiadają się wolniej niż to normalne,

  • unikają czytania na głos,

  • czytając na głos często opuszczają krótsze słowa,

  • nie pamiętają słów, dlatego ich wypowiedź jest przerywana i nieścisła.